Stephanie 6 minute read
May 10, 2015

Långt inlägg om Warlords

Jag hittade en ganska intressant youtubefilm här för någon dag sedan, den handlar om besvikelser med Warlords of Draenor. Den är ganska lång, för min del var den perfekt till kaffe och levlande (mer om det senare) men jag tycker att den tar upp viktiga punkter, även om jag inte håller med om allting som sägs. Jag vet att jag inte är ensam om att vara besviken över denna expansion. Flera gamla spelkompisar som kom tillbaka försvann ganska snabbt igen, Warlords var inte vad de hade tänkt sig. Det var det inte för mig heller, men jag tror att det beror på mer än bara Blizzard.

Jag var väldigt taggad för Warlords, trots att jag inte längre hade någon guild och det var rätt oklart om hur expansionen skulle bli för mig, men det fanns ändå så mycket som verkade lovande. Där kommer dock punkt 1 för varför Warlords inte är en hit för mig: Guildsituationen. Vi drog ju upp ett litet projekt med en casualguild precis före Warlords, ett projekt som gick relativt bra. Jag kände dock snabbt att jag inte orkade vara guildmaster, dumt från min sida eftersom jag ju redan vetat om det sedan MoP. För att få tillräckligt med spelare mergade vi med en annan guild, något som verkade lovande till en början. Och alltså, det var väl inget fel med mergen, men för mig klickade det bara inte. Jag störde mig på mycket under raidsen, samtidigt som jag kände mig stressad i GM-rollen och dessutom tenderade spelarna att dela upp sig i olika små pack som spelade var för sig själva utanför raids. Just det tycker jag blir så tråkigt, då jag från början är van vid att ha en guild där Ventrilo ständigt var vid liv och där det alltid fanns folk att spela med, det blir så tråkigt när det är små klickar som bara spelar med varandra. Jag var dock inget föredöme själv, jag kan inte säga att jag försökte speciellt mycket utan struntade bara i att sitta i Mumble eftersom det ändå inte var någon där. Jag hade helt klart kunnat försöka dra ihop saker, men jag orkade inte. Jag slutade därför att raida och kort därefter valde guilden vi mergade med att gå tillbaka till sin egen guild och så var det med det.

Jag har alltså just nu ingen guild att spela med, inget folk att göra achievements med eller prata med på mumble/TS, vilket alltså gör WoW till ett single player spel mer eller mindre. Helt klart tråkigt. Jag och pojkvännen har börjat prata om att försöka hitta en ny guild nu, eventuellt att raida med men framförallt en guild där vi kan vara socials och där det inte är helt stendött.

Där kommer vi också in lite på ett annat ämne vilket är 20-man raiding. Det är jättebra att det numera bara finns en mythic-nivå så att de kan göra svårare bossar och slipper problemen med att vissa bossar är lättare i 10man och andra i 25man. Jag saknar dock 10-man raiding. Det blir så mycket mer intimt, man lär känna varandra bättre. Även där känner jag flera spelare som gärna hade kommit tillbaka om man bara hade kunnat köra 10-man igen. Och ja, självklart går det att spela som 10-man fortfarande, men då får man nöja sig med heroic och det blir ju ganska så snabbt uttjatat. Oh well, nog tjatat om guilder, jag hade kunnat skriva hur mycket som helst om vad jag tycker.

Ett annat problem som även filmen tar upp är problemet med att Blizzard tycks stressa content så mycket. Jag kan förstå att alla ursprungliga idéer till en expansion inte kommer med till slutprodukten, men det känns som att många saker blir scrappade just för att få ut expansionen snabbare. Jag håller inte alls med om konceptet med 1-års expansioner, jag föredrar expansioner med mycket content och det gör ingenting alls om de pågår i 2-3 år. Sedan vill man ju självklart inte nöta ett och samma raidtider under 2 år, men det är en annan femma. Nä, kvalité>kvantitet, Blizzard var ju så bra på det förut! Kolla gärna filmen för lite mer ingående information om just detta, där de faktiskt själva säger att de ville få ut spelet fort och därför inte valde att fokusera på vissa tillägg.

Sedan har vi det här med Garrisons – och att inte ha flying. För mig hör dessa två saker ihop och får expansionen att vara tråkigare. För det första: jag älskade garrisons från början, det gjorde jag verkligen. Men med tiden har det mest blivit repetitiv och framförallt en smula ensamt. Jag gör ingenting annat än att vara i mina garrisons på mina olika karaktärer… Att det inte finns flying har gjort att jag i denna expansion hoppat över att köra pet battles, göra archaeology, fixa med achievements och dylikt. Jag gör det visserligen ibland, men jag tröttnar snabbt just för att jag tycker det är irriterande att behöva hoppa på hos olika flight masters hela tiden för att mina archaeology-sajter är utspridda över hela Draenor. Tröttsamt. Förstår konceptet med att inte ha flying och jag tycker det är en god tanke att låta bli att ha flying i början av expansionen så att man upplever zonerna bättre, men nu tycker jag att det är på tiden att vi får börja flyga, faktiskt. För egen del skulle det i alla fall ta mig utanför min garrison och kanske skulle jag se andra spelare när jag gjorde det. Just nu är zonerna relativt döda, även på en så stor server som Kazzak.

warlock100Nu börjar detta blogginlägg bli väldigt, väldigt långt, så jag avrundar för denna gång med en liten screenshot på min warlock som blev level 100 idag – min fjärde maxlevel denna expansion. Vi får väl se om det blir flera :) Sedan vill jag bara passa på att tacka om någon har orkat ta sig igenom ända hit i texten, jag behövde helt klart skriva av mig lite om expansionen. Jag hoppas att många av mina problem löser sig om jag bara hittar en ny skön guild, för när jag tänker tillbaka på vad som har varit roligast i WoW har det alltid inkluderat mina vänner ingame, WoW gör sig bäst när man spelar med flera! Och så vill jag också säga det att det självklart inte bara är en dålig expansion, verkligen inte, men jag ville i detta inlägg utgå från filmen, och då blev det en hel del tankar om vad jag tycker har varit en besvikelse med expansionen för egen del.